środa, 27 sierpnia 2014

Odmiana zaimka dzierżawczego

Dawno na blogu nie było gramatyki. Czas do niej powrócić z radością na twarzach.

Język niemiecki ma to do siebie, że wszystko przez wszystko się w nim odmienia i do wszystkiego trzeba dodać odpowiednie końcówki. Trochę jak w polskim bo my również mamy sporo słów do odmiany. Na przykład: twój, twoje, mojego, ich, wasze, jej i tak dalej...



Skoro już o tym mowa, w tym poście zajmę się niemieckim zaimkiem dzierżawczym i postaram się zebrać wszystkie jego odmiany do kupy, tak, żeby i Wam i mi już nic nigdy się nie pomieszało.

Zacznijmy od tego, co to jest zaimek dzierżawczy?

Jego rolą jest informowanie rozmówcy, do kogo dana rzecz, przedmiot osoba etc. należy. Czyli tłumacząc na język polski jest to: moja, twój, jej, ich itd.

Ważną rzeczą jest to, że w niemieckim zdaniu, zaimek dzierżawczy zastępuje rodzajnik, czyli te dwie rzeczy nigdy nie wystąpią razem

Zatem nie możemy powiedzieć: Das sind meine die Hemden,
powiemy Das sind meine Hemden (to są moje koszule).  

Tak jak w języku polskim odmieniamy zaimek dzierżawczy (mówimy moje, moja, mój etc), tak samo będziemy go odmieniać po niemiecku. Ma on różne formy dla różnych osób i przypadków. Pocieszające jest jednak to, że zaimek dzierżawczy odmienia się tak samo jak rodzajnik nieokreślony ein, czyli otrzymuje takie same końcówki, a w liczbie mnogiej zaimki odmieniają się tak samo jak rodzajnik określony die.

Na początku chciałam Wam przygotować jedną solidną tabelę ze wszystkimi przypadkami i rodzajami, ale przemyślałam wszystko i uznałam, że taka dawka zaimków w jednym miejscu niejednemu może się pomylić, a na pewno możecie dostać oczopląsu. Podzieliłam zatem odmianę zaimków dzierżawczych ze względu na rodzajnik rzeczownika. Zatem do dzieła:


RODZAJ MĘSKI
ich
du
er
sie
es
wir
ihr
sie
Sie
Nom.
mein
dein
sein
ihr
sein
unser
euer
ihr
Ihr
Gen.
meines
deines
seines
ihres
seines
unseres
eures
ihres
Ihres
Dat.
meinem
deinem
seinem
ihrem
seinem
unserem
eurem
ihrem
Ihrem
Akk.
meinen
deinen
seinen
ihren
seinen
unseren
euren
ihren
Ihren

RODZAJ ŻEŃSKI
ich
du
er
sie
es
wir
ihr
sie
Sie
Nom.
meine
deine
seine
ihre
seine
unsere
eure
ihre
Ihre
Gen.
meiner
deiner
seiner
ihrer
seiner
unserer
eurer
ihrer
Ihrer
Dat.
meiner
deiner
seiner
ihrer
seiner
unserer
eurer
ihrer
Ihrer
Akk.
meine
deine
seine
ihre
seine
unsere
eure
ihre
Ihre

RODZAJ NIJAKI
ich
du
er
sie
es
wir
ihr
sie
Sie
Nom.
mein
dein
sein
ihr
sein
unser
euer
ihr
Ihr
Gen.
meines
deines
seines
ihres
seines
unseres
eures
ihres
Ihres
Dat.
meinem
deinem
seinem
ihrem
seinem
unserem
eurem
ihrem
Ihrem
Akk.
mein
dein
sein
ihr
sein
unser
euer
ihr
Ihr
LICZBA MNOGA
ich
du
er
sie
es
wir
ihr
sie
Sie
Nom.
meine
deine
seine
ihre
seine
unsere
eure
ihre
Ihre
Gen.
meiner
deiner
seiner
ihrer
seiner
unserer
eurer
ihrer
Ihrer
Dat.
meinen
deinen
seinen
ihren
seinen
unseren
euren
ihren
Ihren
Akk.
meine
deine
seine
ihre
seine
unsere
eure
ihre
Ihre



(zdjęcie: ggpht.com)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz