wtorek, 18 marca 2014

Znaki drogowe by Niemcy

Niedługo wybieram się w pierwszą podróż samochodem po Niemczech jako kierowca. Za kółko siadam dość rzadko dlatego ostatnio żywo zainteresowałam się niemieckimi znakami drogowymi. Wbrew pozorom nie wszystko tu jest takie same jak w Polsce...

nowy land
(zdjęcie: wikimedia.org)

Większość znaków drogowych, poziomych i pionowych różni się od polskich tylko graficznie.

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

Grafika to nie wszystko. Na niektórych znakach zamiast "polskiego" żółtego spotkamy kolor biały, tak jak na przykład tutaj:
nowy land


No dobrze, strzałki są ciut inne, jakieś elementy krótsze czy dłuższe, trochę zmienione kolory. Ogólnie bez znaczenia.I można byłoby przejść obok tego obojętnie, gdyby nie pewne dodatkowe elementy na niektórych znakach, o których nie wiadomo do końca po co są i o co chodzi.
Mam szczególnie na myśli znaki informujące o zakazie zatrzymywania się i postoju. Do nich Niemcy dodali takie oto strzałki:
nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

Co oznaczają te strzałki? Na początku myślałam, że chodzi może o to, że jest zakaz zatrzymywania się po jednej lub drugiej stronie drogi, ale potem sprawdziłam temat. Wszechobecne strzałki na tych znakach informują o początku, kontynuacji lub zakończeniu zakazu. Dla mnie zupełnie niepotrzebnie bo mogliby na końcu zakazu postawić przekreślony znak i zaoszczędziliby ludziom kłopotu. 

Takich zmian i niuansów jest więcej i bez sensu jest je wszystkie opisywać. Zwrócę tylko uwagę na pewien znak, a raczej tablicę informacyjną, której nie widziałam na polskich drogach. Oto ona:
nowy land

Co nam to mówi? No po prostu informują nas, że z naprzeciwka z trzeciego pasa ktoś może chcieć skręcić. Mądre.

Co jest jeszcze mądre w Niemczech i co mi osobiście się podoba? Wszechobecne znaki informujące o drogach rowerowych i miejscach spacerowych. A wiadomo, że jeśli takich znaków jest dużo to i ścieżek też. Tutaj ucz się Polsko!
nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

nowy land

13 komentarzy:

  1. Mimo,że mój komentarz po ponad roku,ale myślę że to jest dość ważne.Mianowicie znak oznaczający drogę jednokierunkową bardzo różni się od polskiego-prostokąt,niebieskie tło,biała strzałka,a w niej czarny napis Einbahnstraße.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. kompletnie nie odnajduję się tu jako kierowca, jestem przerażona jak mam pojechać do marketu, znaki na jezdni są jakieś dziwne, a już zupełnie nie mogę się przestawić na przejeżdżanie wściekle czerwonej ścieżki rowerowej po środku ulicy
    ciasnota na jezdni, kurczę jak we Włoszech, ale tam nie mam takiego stracha jak tu
    wydaje mi się, że wszystko nagle wyskoczy mi na jezdnię :) Boże, jeszcze tylko 3 tygodnie tego koszmaru

    OdpowiedzUsuń
  3. Znaki niemieckie rzeczywiście są wyraźnie inne, sama pewnie bym się wśród nich pogubiła, ale sądzę, że jest to też kwestia przyzwyczajenia. Niuanse naszych polskich znaków też czasem nie są takie łatwe, a ich wielość i przeznaczenie może zaszokować. Czytając taki artykuł http://poradnikowy.net/budowa-przy-drodze-oznakowanie-tymczasowe-drogi-lub-reorganizacja-ruchu-gdzie-szukac-pomocy/ lepiej się poznaje nasze własne otoczenie, ale wszystkiego da się nauczyć i przy oznakowaniu dróg w Niemczech też ma to jakiś sens.

    OdpowiedzUsuń
  4. Prośba o dodatkowe opisy znakow

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam gdzie znak jest inny jest odpowiedni komentarz. Wszystkie inne znaki mają idendyczne znaczenie jak w Polsce. Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Bez przesady, ja jezdzilam odrazu w De po ulicach

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdzie, na żadnej stronie nie znalazłem wyjaśnienia co oznaczają strzałki w LEWO I W PRAWO na znaku zakazu zatrzymywania i postój,byłbym wdzięczny za wypowiedź kogoś kto WIE a nią tylko zgaduje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co wiem strzałki oznaczają rozpoczęcie i zakończenie zakazu postoju, czyli "odkąd - dokąd".
      Pozdrowienia!

      Usuń
    2. Ale która strzałka oznacza początek zakazu a która koniec

      Usuń
    3. Tyle to się można domyśleć. Tylko która strzałka oznacza początek a która koniec? Np strzałka w prawo na zakazie postoju? W lewo będzie analogicznie.

      Usuń
    4. Mam pytanie, co mianowicie mówią niemieckie przepisy o parkowaniu za znakiem ' Zakaz postoju' osobą niepelnosprawnym z tz. kartą parkingową?

      Usuń
  7. Które strzałki oznaczają początek a które koniec

    OdpowiedzUsuń